Ne náhodou byla oslovena Klinika anesteziologie, resuscitace a intenzivní medicíny LF MU a FN Brno (KARIM), která se zapojením moderních trendů do výuky dlouhodobě zabývá. Ze spektra její nabídky byly vybrány modality, se kterými se studenti v jednotlivých okamžicích jejich studia na KARIM zcela běžně setkávají v rámci Problem-Based Learning lekcí (PBL), a to pokročilý simulátor akutních stavů METI®, virtuální pacient AKUTNĚ.CZ či simulovaný pacient v podobě namaskovaných a instruovaných studentů LF MU.
Program prezentace byl opravdu nabitý. Ve 40 minutových intervalech absolvovali studenti LF MU (zapojení do projektů KARIM v rámci portálu AKUTNĚ.CZ [4,5] či členové Spolku mediků LF MU) tři lekce na stanovištích, kde byly využity moderní postupy ve výuce. METImu tak medici vyřešili tenzní pneumotorax. Virtuálnímu pacientovi odstranili těleso z dýchacích cest a následně mu zajistili bezbolestný pooperační průběh. Jednalo se přitom o elektronického virtuálního pacienta v režimu interaktivních algoritmů, jejichž metodika byla úspěšně prezentována na mezinárodních konferencích AMEE 2012 (Association for Medical Education in Europe) v Lyonu a IAMSE 2013 (International Association of Medical Science Educators) v St. Andrews.
Divácky nejatraktivnější byly bezesporu scénky simulovaných pacientů. Synkopa, hypoglykemický kolaps, arteriální krvácení či epileptický záchvat může postihnout kdykoli kohokoli a správná orientace v této situaci tak může být klíčovou pro záchranu života postiženého. V průběhu časného odpoledne se zájmem nahlédlo pod pokličku moderní výuky několik desítek až stovek okolojdoucích, kteří s lektory vedli mnohdy velmi zajímavou diskuzi nejen o výuce na vysoké škole, ale i o důležitosti podobných edukačních akcí pro veřejnost. Část z nich byla až šokována reálností jednotlivých simulací.
Z krátké evaluace zapojených mediků plyne, že jsou velmi nakloněni rutinnímu začlenění atraktivních PBL lekcí do výuky, což je i v souladu s publikovanými daty [1]. Každá z představených lekcí, které se vhodně doplňovaly, dle jejich názoru přinesla ojedinělý pohled na problematiku řešení akutních stavů, a to zejména v širším kontextu propojení preklinických znalostí a klinických dovedností.