Daniel Diabelko
Tento ročník SESAMU ma prekvapil množstvom prednášok a workshopov zameraných na využitie generatívnej AI v simulačnom prostredí. Napríklad ma zaujal program na spracovávanie obrazu a následné vyhodnotenie pozícií jednotlivých účastníkov simulácie v čase, čo umožnilo získať zo simulácie ďalšie dáta, ktoré sa dajú využiť v rámci debriefingu alebo na hodnotenie zlepšovania schopností tímu v čase. Ďalšou aktuálnou témou je využitie modelov LLM pre konverzačné účely. Boli nám prezentované konverzácie medzi študentom a avatarom s rôznou úrovňou náročnosti, hodnotiace tabuľky, kde musel študent dosiahnuť určitý level kompetencie, aby mohol postúpiť ďalej v kurze. Prezentovaný virtuálny avatar dokonca dokázal prejavovať neverbálnu komunikáciu. Podľa mňa je to určite super nápad, ktorý by sa dal použiť v praxi. Súčasný model chatGPT 4 je schopný konverzovať s latenciou pod 150 ms, čím sa dostávame na úroveň klasického rozhovoru. Konverzácia je tým plne plynulá. Taktiež sa podstatne zlepšila schopnosť prejavovať emócie pri rozhovore. Na záver by som chcel vyzdvihnúť, že konferencia SESAM 2024 priniesla množstvo inovatívnych nápadov a technológií, ktoré majú potenciál výrazne zlepšiť proces vzdelávania a simulácií a som zvedavý, ako tieto inovácie budú formovať vzdelávanie nadchadzajúcich študentov.
Veronika Krátká
Pro účastníky letošního ročníku SESAM byl připraven opravdu bohatý program, a tak si mohli vychutnat nejrůznější workshopy a přednášky podle svého gusta v příjemném prostředí O2 universa. Samotnou mě velmi zaujal například interaktivní workshop, který byl zaměřen na figuranty v simulacích. Účastníci se postupně společnými silami propracovali tématy jako je výběr pacienta, před roli figurta v samotné simulaci, až po nejdůležitější část simulací, a to debriefing. Jiné z workshopů zase nabídly účastníkům vhled do využití virtuální reality při výuce Basic Life Support nebo třeba potenciál umělé inteligence ve vzdělávání včetně ultrazvuků. Kromě toho bylo v exhibiční částí možné vyzkoušet si řadu pokročilých simulátorů, včetně virtuální reality a nahlédnout tak do (snad) blízké budoucnosti vzdělávání zdravotníků.
Tomáš Sedláček
SESAM každoročně nabízí možnost setkat se s odborníky, kteří chtějí posouvat medicínu na novou úroveň. Oproti jiným ročníkům se nám však letos poštěstilo mít tuto úžasnou konferenci přímo v Praze. Akce se mohla blýsknout mnohým od skvělých workshopů a prezentací po hromadné přednášky ve společnosti všech účastníků. Měl jsem příležitost poslechnout si úžasnou přednášku na téma “The role of simulation based education in fostering professionalism”, ve které kolegové ze Skotska mluvili o důležitosti výuky nejen klinických aspektů, ale také něčeho, co kliniky provází celým životem - profesionalita. Pro každého z nás je profesionalita něco jiného a její kultivace ve studentech je o to složitější. Workshop se tak zaměřil právě na toto často nedostatečně zmiňované téma. Koncept, kterým se zabývalo hned několik přednášek, bylo využití “escape rooms” v simulační medicíně ke vzdělávání zdravotníků. Téma zaznělo například na přednáškách a workshopech “From Puzzles to Patient Care: Learning Trauma Care & Teamwork Through Escape Room” a “Escape from Disaster - a Medical Escape Room for Team Training” nebo “Play & Train - simulation-based traditional games”. Všechny z uvedených volily poněkud jiný přístup k prezentaci náhledu na problematiku, ale všechny nabídly úžasné nové nápady na vedení simulací, avšak jejich široká implementace je ještě daleko. Přestože oproti běžným simulacím mají simulační hry zábavný element, který může odlehčit atmosféru a snížit riziko dlouhodobých negativních psychologických následků vzniklých při simulaci, mají svá zásadní úskalí. Na popředí stojí mimořádná náročnost pre-briefingu a při nezkušeném vedení odvádění od klinického scénáře. Můžeme však se zatajeným dechem očekávat, co přinese další rozvoj v této oblasti. Třeba nebude trvat dlouho a každý z nás bude jako klinik přizván k výuce studentů a naší hlavní pomůckou bude zámek a klíče ukryté v dýchacích cestách pacienta. Pokud si něco odnášíme z konference, je to záblesk budoucnosti. Přestože se z něj nedá snadno určit, jak bude tato budoucnost vypadat, vzniká na místech jako je SESAM 2024, s technologiemi (také vystavenými na konferenci) a námi, lidmi ochotnými onu budoucnost tvořit.
Hana Harazim
Tento ročník kongresu SESAM byl můj úplně první a musím říct, že máloco mě letos tak příjemně překvapilo. Kongres představoval nesmírně inspirující setkání entuziastů a inovátorů simulační medicíny z celého světa a byl zařízený tak, abyste se opravdu měli šanci setkávat a vyměňovat si zkušenosti. Vždy několikrát za den se všichni setkali ve veliké aule na nějakou významnou přednášku – Key Note Lecture – aby pak zase se rozeběhli do menších sálu a učeben, kde probíhali workshopy, sympózia, simulace a prezentace krátkých sdělení nebo posterů.
Portál AKUTNĚ.CZ ale nebyl jen v roli pozorovatel, nýbrž se aktivně zapojil do dění! Náš workshop o tom, jak vytvořit z interaktivního algoritmu AKUTNĚ.CZ výukovou lekci přilákal plný počet účastníků. Měli tak nejdříve možnost si vyzkoušet Problem Based Learning Discussion (PBLD) na vlastní kůži v roli studentů, když řešili případ tenzního pneumotoraxu po pádu z kola. Autentická videa nehody na kole si hned získala jejich pozornost a když viděli, jak jezdec letí ve spomaleném záběru přes řídítka, všichni zatajili dech. Dechu se pak ale nedostávalo našemu virtuálnímu pacientovi, a tak bylo potřeba zasáhnout. Než ale provedli torakocentézu, museli se zamyslet nad jednotlivými aspekty fyzikálního nálezu a diferenciální diagnostikou dušnosti. To, že pacient je virtuální právě umožňuje oslovení hlubších vrstev poznání, hledání vysvětlení a argumentace v týmové diskuzi. Po základní stabilizaci pacienta jsme se ale přesunuli z této aktivity k pohledu do databáze virtuálních pacientů – interaktivních algoritmů AKUTNĚ.CZ. Jelikož jich je už přes 180, není zrovna jednoduché se v ní zorientovat. Při práci v menších skupinách si vybrali jeden z nabízených výukových cílů (např. horečka, otrava, novorozenci, EKG…) a pak se snažili najít vhodný algoritmus, který by jim pomohl tento cíl dosáhnout. V poslední části bylo vysvětleno, jak „rozebrat“ obsah algoritmu na jednotlivé otázky, široce pokrývající problematiku z pohledu anatomie, histologie, fyziologie, propedeutiky, farmakologie, zobrazovacích a laboratorních diagnostických metod, patofyziologie a epidemiologie. Následně si to vyzkoušeli v malých skupinách na svých vybraných algoritmech. Závěrem účastnící sdíleli své dojmy z workshopu – získali úplně nový pohled na to, jak vytvořit výukovou lekce, kde budou studenti připraveni, zapojeni a aktivně spolupracující na dosažení výukových cílů.
Další den mi bylo velikou ctí přednést krátké sdělení na téma Interactive scenarios AKUTNĚ.CZ: open access database of more than 170 virtual patients. Mým cílem bylo informovat širokou veřejnost vyučujících, že máme v Česku veřejně dostupnou, obrovskou databázi virtuálních pacientů, která je dostupná pro každého s internetovým připojení a úplně zdarma. Představila jsem jim, jak interaktivní algoritmy vypadají, jak se s nimi dá pracovat a jak vypadá jejich tvorba. Odměnou mi bylo množství otázek z publika a ocenění nesmírného rozsahu naší práce s důrazem na neomezenou dostupnost široké veřejnosti.